Navigation Menu+

Psychodrama w terapii osób jąkających się

Opublikowane w Kwi 24, 2019 przez w Dzieci, Zdrowie | 0 komentarzy

psychodrama

Gdy dziecko się jąka, szukamy sposobu, żeby mu pomóc. Dobrym pomysłem jest wdrożenie terapii, której elementem jest psychodrama. Jak do działa i w jaki sposób oddziałuje na funkcjonowanie dziecka?

Co trzeba wiedzieć?

Jąkanie się jest zaburzeniem mowy, które polega na występowaniu różnego rodzaju nieprawidłowości (o odpowiednim nasileniu) zakłócających płynność mowy. Alalia syllabaris charakteryzuje się najczęściej bezwiednym powtarzaniem lub przedłużaniem dźwięków, sylab lub słów. Cechuje się również zawahaniami czy pauzami, które naruszają płynność wypowiedzi ustnej. Należy podkreślić, że jąkanie się stanowi istotną i specyficzną barierę komunikacyjną. W znaczący sposób może utrudniać kontakty interpersonalne, powodować lęk przed mówieniem (logofobię) oraz destrukcyjnie wpływać na samoocenę osoby jąkającej się.

jąkanie się

Terapia logopedyczna osób jąkających się polega na zastosowaniu różnych metod, technik oraz ćwiczeń. Wszystkie składają się, najogólniej mówiąc, na trening płynności mówienia. Metody stosowane w terapii można podzielić na: bezpośrednie, pośrednie i kompleksowe. Bezpośrednie metody zakładają oddziaływanie wprost na niepłynność mówienia (za pomocą m.in. ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych, słuchowych). Metody pośrednie skupiają się na procesach, które leżą u podstaw mówienia (bez korygowania samej niepłynności mowy). Metody kompleksowe łączą różne techniki w ramach bezpośredniego i/lub pośredniego oddziaływania na płynność mówienia. Psychodrama jest środkiem stosowanym w ramach metody pośredniego oddziaływania w terapii osób jąkających się oraz w kompleksowych programach terapeutycznych tego zaburzenia mowy.

terapia jąkania

 

Cel stosowania psychodramy w terapii

osób jąkających się

Psychodrama w terapii osób jąkających się polega na odgrywaniu sytuacji, które w naturalnych warunkach wywołują niepłynność mówienia i logofobię (sytuacje podwyższonej kontroli mowy, sytuacje podwyższonego napięcia i wzmożonego strachu, sytuacje obniżonej gotowości do mówienia – z różnych przyczyn). Celem odtwarzania scenek dramowych jest utrwalanie efektów bezpośrednich metod terapii logopedycznej oraz minimalizowanie lęku i napięć związanych z mówieniem, ale również umożliwienie przenoszenia oddziaływań terapeutycznych poza gabinet specjalisty (płynne/płynniejsze mówienie w typowych sytuacjach, np. podczas rozmowy telefonicznej, załatwiania spraw urzędowych, zakupów, egzaminów czy podczas wystąpień publicznych).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *